rahehno

موسسه تدبیر راه نو

rahehno

موسسه تدبیر راه نو

  • ۰
  • ۰

استعدادیابی

آیا تا کنون به مفهوم واژه های استعداد و استعدادیابی توجه کرده اید؟ آیا تا کنون حس کرده اید در زمینه ای که کار می کنید استعدادی ندارید؟ یا حداقل استعداد شما در زمینه های دیگر بیشتر است و شما شغل اشتباهی را انتخاب کرده اید؟ حتی صرف نظر از شغل آیا تا به حال به این فکر کردید که علاوه بر شغل شما در زمینه های دیگری مانند نقاشی، موسیقی، ورزش، سخنوری و… استعداد دارید؟ علاوه بر افرادی  که استعدادهای خود را به خوبی نشناخته اند و نتوانسته اند آنها را پرورش دهند و در سنین نوجوانی یا حتی جوانی در پی شناسایی استعداد های خود هستند به جرات می توان گفت استعدادیابی در کودکان یکی از مهم ترین دغدغه های هر پدر و مادری می باشد. هدف از انتشار این مقاله صحبت در رابطه با مفهوم استعداد و استعدادیابی  و استعداد یابی شغلی در افراد مختلف با شما همراهان همیشگی راه نو می باشد.

در ابتدای این مقاله می خواهیم معنی واژه استعداد را برای شما شرح دهیم، در کتاب فرهنگ عمید استعداد به معنی توانایی ذهنی و فطری برای انجام دادن یا فرا گرفتن کاری معنا شده است. واژه استعداد مترادف های دیگری مانند آمادگی، استطاعت، توان، ذوق، شایستگی، قابلیت، قریحه، نبوغ و … دارد. در ادامه می توانیم واژه استعدادیابی را به صورت کشف استعدادهای ناشناخته در زمینه های ورزشی، هنری، علمی، و….و تلاش برای رشد و پیشرفت در این زمینه ها معنا کرد.

استعدادیابی در کودکان و نوجوانان

یکی از مهم ترین دغدغه همه افراد مبحث زمان می باشد. زمانی که شما تصمیم دارید تا در زمینه ای تبدیل به نیروی متخصص شوید نیاز دارید تا زمان زیادی را صرف آشنا شدن با مفاهیم پایه تا پیشرفته آن مبحث کنید، حال اگر شما از کودکی استعداد های خود را شناخته و در پی شکوفایی آنها بروید می توانید در سنین جوانی به یک نیروی متخصص در زمینه ای که در آن مستعد هستید تبدیل شوید. استعدادیابی در سنین کودکی و نوجوانی علاوه بر اینکه شما را به یک نیروی موفق و مستعد تبدیل می کند و در واقع  تاثیر مستقیمی در موفقیت آینده شما دارد، تاثیر به سزایی هم در افزایش سطح کارایی نیروی کار دارد. همانطور که می بینید پیشرفته ترین و مدرن ترین کشورها ی دنیا از جمله کره و ژاپن که کشورهایی در شرق آسیا هستند از سنین پایین به استعدادیابی کودکان می پردازند.

استعدادیابی در ایران

بزرگترین سرمایه هر جامعه کودکان و نوجوانان آن می باشند. هر جامعه باید بستر مناسبی را برای رشد و پرورش استعدادهای کودکان فراهم کند. همانطور که می دانید کشوری مانند ژاپن که جزء ابر قدرت هاست بهترین ابزارها را برای استعدادیابی کودکان در سنین پایین فراهم می کند. چه بسیار کودکانی که در زمینه های مختلف استعداد دارند اما به دلیل نبود بستر مناسب در جامعه و یا بی توجهی والدین استعداد آنها از بین رفته است. ما می توانیم با حمایت درست از استعدادهای فرزندانمان آینده بهتری را برای آنها و کشور عزیزمان ایران رقم بزنیم. خوشبختانه امروزه در کشورمان مراکزی برای استعدادیابی تاسیس شده است. این مراکز که به صورت یک مرکز مشاوره هستند با صحبت کردن، گرفتن تست های مختلف، مشاوره سعی در کشف استعداد افراد می کنند.

نقش والدین در استعدادیابی فرزندان

والدین باید به علایق و استعدادهای فرزندانشان توجه کنند و آنها را به ابزاری برای رسیدن به آرزوهای از دست رفته خود تبدیل نکنند. آنها نباید فرزندانشان را تنها به کلاسهای که خودشان دوست دارند بفرستند و آنها را به علایق شخصی خودشان محدود کنند. در واقع آنها باید فرزندانشان را به کلاس های مختلف بفرستند تا متوجه شوند که فرزنداشان در چه زمینه ای استعداد دارند. والدین باید با فرزندانشان در رابطه با مسائل مختلف صحبت کنند، همچنین آنها باید با دقت به سخنان فرزندانشان توجه کنند. معمولا کودکان درباره علایق خود یا چیزهایی که به آنها علاقه ندارند صحبت می کنند، سعی کنید به سخنان آنها توجه کنید. در واقع زمانیکه شما به سخنان فرزندانتان توجه می کنید اطلاعات ارزشمندی در رابطه با علایق و استعدادهای فرزندانتان به دست می آورید. سعی کنید فرزندانتان را تشویق کنید و به آنها اعتماد به نفس دهید.

استعدادیابی شغلی

معمولا بسیاری از افراد جویای کار استعدادهای خود را به درستی نشناخته اند و در مسیر اشتباهی قدم گذاشته اند. اگر شما مسیر شغلی اشتباهی را انتخاب کنید احتمال اینکه دچار روزمرگی و افسردگی شوید و از داشتن یک زندگی شاد و پر رفاه محروم شوید، بسیار زیاد است. بنابراین شما باید قبل از اینکه یک مسیر شغلی را انتخاب کنید، استعدادهای خود را بشناسید. در کتاب Decisive، برادران هیث با این جمله رو به رو می شویم: تصمیم گیری در مورد شغل مورد علاقه ساده به نظر می رسد، اما در عمل اکثر ما در این زمینه تصمیم غلط می گیریم. کافی است نگاه کنید تا ببینید چند درصد افرادی که دنبال یک رشته خاص رفته اند، به دیگران توصیه می کنند تا هرگز سمت آن رشته نروند.

همانطور که می بینید انتخاب درست مسیر شغلی تاثیر مستقیمی در زندگی آینده شما دارد، شما باید تلاش کنید تا استعداد های خود را بشناسید و در مسیر درست گام بردارید. اگر شما شغلی را انتخاب کنید که در آن استعداد دارید قطعا به موفقیت های شغلی بیشتری دست پیدا می کنید، همچنین آینده مالیتان را نیز تضمین می کنید. شما می توانید برای کشف استعدادهای خود از مراکز استعدادیابی کمک بگیرید، این مراکز با داشتن نیروهای متخصص در زمینه استعدادیابی به شما کمک می کنند تا در مسیر شغلی درست گام بردارید.


مرکز مشاوره و استعدادیابی راه نو

مرکز مشاوره و استعدادیابی راه نو با داشتن کادری حرفه ای و مجرب یکی از برترین مراکز مشاوره و استعدادیابی در ایران می باشد. شما می توانید برای کشف استعدادها و توانایی هایتان با مشاوران ما تماس بگیرید و از خدمات متنوع مجموعه راه نو استفاده کنید. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید کمال تشکر را از شما همراهان همیشگی راه نو داریم.

منبع:استعدادیابی

  • ۹۷/۰۷/۱۶
  • raheh no

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی